En nu jaren later is het nog altijd niet veel beter. Toen ik door een goede klant op de Beta76 werd gewezen, had ik het direct weer zwaar te pakken. Tussen de vele remakes van vintage outboard sprong de Beta76 er direct uit. Wat een afwerking, wat een materiaalkeuze, wat lekker! De frontplaat van geborsteld zwart geleloxeerd aluminium, die mooie meter, de authentieke knoppen, de belettering, het is allemaal even goed verzorgd. Een geweldige buitenkant dus.
Maar ik wist beter. Daar gaat het dus niet om. Daar proberen ze je mee om hun vinger te winden. Great looks, maar wees op je hoede. Hoewel....
Toch maar even de binnenkant bekijken. Een klein obstakel: torx schroeven. Had de fabrikant iets te verbergen? Eenmaal de motorkap geopend verscheen daar een van de mooist afgewerkte elektronische circuits die ik ooit heb aanschouwd. Dit was het werk van een kunstenaar.
Goed, terug naar de ratio. De Beta76 is dus optisch zowel mooi van buiten als van binnen. Maar wat kopen wij daarvoor? Niets! Want zijn er niet genoeg ouwe, afgeleefde compressors die klinken als een klok en omgekeerd? Juist! Aan de slag.
We hebben vergeleken met EL Distressor, Neve 33609, Urei 1178, Summit DCL-200, Focusrite RED3 en de onovertroffen SE Vertigo. Na een dikke twee uur luisteren naar kick, snare, bass, elektrisch gitaar, akoestisch gitaar en zang ben ik helemaal om.
Dit is een fantastische compressor!
Zelden heb ik zo'n strak en energiek bass geluid gehoord dat zo mooi levelde. Bij de lead vocal bracht de Beta76 het beste in de zanger naar boven. Hij haalde karakter en emotie naar voren en zorgde voor perfect balans in de totaalmix. Zelf de reeds gecompreste (elektrisch) gitaar partij kreeg een enorme boost wanneer je een high-pass van 150Hz in de side chain toepaste.
Conclusie: bij de WesAudio Beta76 is een plaatje met een geweldig karakter.
Ulmt van der Linden
- Met dank aan Robert Westerholt en Frans van Steijn