Nieuws & Weblog

D-Sub breakout oplossingen

  Wednesday 23 May 2012, 12:45
  Weblog

Veel professionele audioapparatuur werkt tegenwoordig met 25-pins D-Sub connectoren. Dit is een handige manier om in een compact formaat veel in- en uitgangen te herbergen. Bij vaste bekabeling wordt meestal gekozen voor pre-fab (kant-en-klare) kabels die de 25-pins D-Sub uitsplitst naar XLR of Jack connectoren. Voor vaste bekabeling een handige en snelle oplossing. Wanneer in- en uitgangen van een systeem regelmatig gewisseld worden is deze oplossing echter minder handig.

D-Sub breakout oplossingen

Elegante en betaalbare oplossingen zijn te vinden bij RME: De 19" BOB breakout boxen.

Kijken we bijvoorbeeld naar de Metric Halo ULN-8, een firewire interface met acht microfoon pre-amps aan boord, dan treffen we op de achterzijde enkel D-Sub connectoren. Je kunt hier een break-out kabel in pluggen die de D-Sub uitsplitst naar acht losse XLR connectoren. Prima voor vaste bekabeling maar wanneer je regelmatig in- of outputs aansluit of wisselt werkt zo'n bos kabels niet prettig en ziet er ook niet erg strak uit.

Dit is waar de BOB een betaalbare oplossing biedt. Een analoge BOB-16 I-O kan direct boven of onder de ULN-8 in een rack gemonteerd worden en met korte D-Sub kabels aan de Metric Halo interface worden verbonden. De voorkant van de BOB-16 I-O herbergt 8 XLR inputs en 8 XLR outputs. Zo kun je microfoons dus netjes direct inpluggen aan de voorkant van het rack, of zelfs al in een aparte live room. En ook de 8 outputs van de ULN-8 zijn hiermee als XLR beschikbaar.

De BOB-16-I-O is één van de vier leden van de RME BOB familie. In het analoge domein treffen we naast de 16-I-O ook de 16-I (16x XLR female), de BOB16-O (16x male). Interessant voor bijvoorbeeld het op XLR beschikbaar maken van de analoge I/O's van een Lynx Aurora 16, Pro Tools HD I/O 16x16 of een Apogee Symphony I/O. 

Tenslotte is er nog de digitale BOB-32. Deze break-out box biedt onderdak aan zestien digitale ingangen en zestien digitale uitgangen. Dit wordt gerealiseerd in de vorm van acht AES/EBU ingangen en acht AES/EBU uitgangen. Op de achterzijde van de BOB-32 treffen we wederom twee D-SUB connectoren.

Een slimme zet van RME is dat de BOB-32 geschakeld kan worden tussen Yamaha en Tascam pin-out.

De break-out boxen van RME zijn ook nog eens voordelig geprijsd en daarom een elegante manier om flexibele connectiviteit te creëren in de studio.