Jimmy Jam & Terry Lewis hebben een ongekende carrière als producers achter de rug, met vijf Grammy Awards, meer dan 100 Platinum-certificeringen en 16 Billboard Hot 100 Number Ones. Ze hebben samengewerkt met legendarische artiesten, waaronder Elton John, Lionel Richie en Patti LaBelle, hebben muziek gecomponeerd voor de NBA-basketbaluitzendingen van TBS en TNT-netwerken, evenals het thema van de openingsceremonie van de Olympische Zomerspelen 1996. Het duo is opgenomen in de Songwriters Hall of Fame, ontving een NAACP Image Award, een ster op de Hollywood Walk of Fame en werd onlangs genomineerd voor een Primetime Emmy Award in 'Outstanding Music Direction'.
"We wilden al heel lang ons eigen album uitbrengen", zei Jam. "Het gaat helemaal terug tot 1985. We speelden een van de nummers voor ons album voor Janet Jackson terwijl we met haar aan Control werkten en ze vroeg: 'voor wie is dat?'. We zeiden: 'jij als je het wilt' en Janet zei: 'oh ik wil het!' Dat nummer evolueerde naar 'What Have You Done For Me Lately'. die in feite haar opnamecarrière lanceerde - en vrijwel de onze beëindigde ... als artiesten! Door de jaren heen probeerden we ons album opnieuw op te starten, maar telkens als we een nummer afmaakten dat gepland was voor het project met een van de artiesten, zeiden ze altijd: 'oh nee, dat nummer moet ik voor mezelf houden.' eindelijk een album hebben, is omdat we eindelijk egoïstisch werden en liedjes voor onszelf begonnen te houden!
Jam & Lewis, Vol. 1 is een verzameling van geheel nieuwe nummers geschreven door het duo en opgenomen met de hulp van hun vele vrienden uit de industrie. Jam merkte op: "Je kunt kijken naar onze staat van dienst van de mensen met wie we in de loop der jaren contact hebben gehad. Er zijn mensen met wie we niet alleen muzikaal verbonden zijn, maar ook op persoonlijk niveau. Mensen als Mariah Carey, Babyface, Usher, Boyz II Men, Mary J Blige... dat zijn het soort mensen dat betrokken is bij Vol. 1. " De nummers op Vol. 1 werden gedurende vele jaren opgenomen met hun medewerkers in tal van verschillende studio's, zowel analoog als digitaal, wat het proces om ze allemaal tot een samenhangend geheel te mengen moeilijker maakte.
"We wilden het hele album in een "immersive" formaat mixen, maar we hadden nog nooit voor surround gemixt in onze studio, Flyte Tyme," merkte Lewis op. "We waren in het verleden onder de indruk geraakt van ATC-monitoren en de reeks verschillende ATC-modellen en -formaten maakte het mogelijk om onze Flyte Tyme-controlekamer uit te rusten met de juiste luidsprekers voor een immersive systeem." Drie ATC SCM45A Pro-monitoren dienen als links/midden/rechts; twee iets kleinere ATC SCM25A Pro-monitoren dienen als achterkanalen; en zes nog kleinere ATC SCM12 Pro-monitoren dienen als zijkanalen en vier ATC SCM12i Pro overheadkanalen.
"We zijn altijd op zoek naar een goede mix met veel detail die samen een effectief geheel vormt", zegt Jam. "Daar zijn de ATC's geweldig voor; ze zijn heel zuiver. Ze klinken warm en aangenaam en zijn gemakkelijk om mee te werken, maar ze zijn niet hyped. Ze laten een slechte mix niet goed klinken, dus ze laten ons werken! Maar als we eenmaal op het punt aankomen dat dingen goed klinken op de ATC's, kunnen we erop vertrouwen dat ze overal elders goed klinken - van andere surround sound-systemen, tot auto's, tot computerluidsprekers, tot oordopjes."
Het spreekt voor zich dat de verwachtingen voor Jam & Lewis, Vol. 1 koortsachtig hoog waren, dus het duo regelde een sneak preview showcase-luisterevenement om hun werk te onthullen aan hun vrienden en collega's uit de branche. Het historische evenement vond plaats in de legendarische Capitol Studios in Los Angeles. Ze namen de enorme live kamer in Studio A over, en TransAudio Group (ATC importeur voor de USA, red.), die een belangrijke rol speelde bij het uitrusten van Flyte Tyme met onze ATC-monitoren, werkte de logistiek uit om een nog groter ATC-systeem op zijn plaats te krijgen - genoeg om de tweehonderd- plus mensen die waren uitgenodigd voor het evenement. Het showcase-ATC-systeem bestond uit ATC SCM50ASL Pro-monitoren voor links/rechts, ATC SCM45A-monitoren voor midden/zijkanten/achteraan en ATC SCM12 Pro-monitoren voor overheads. "De service bij ATC en TransAudio Group was geweldig", zei Lewis. "Ze deden hun best om ons zo snel mogelijk te bezorgen wat we nodig hadden."
"Het evenement was geweldig", zei Jam. "We hebben banken en tapijten neergezet en de monitoren gerangschikt om een mooie, grote, mooie plek te creëren. Mensen gingen zitten en bleven daarna zitten terwijl we veel nummers van het album speelden. Ik denk dat de ervaring dubbel zo cool was omdat ze muziek hoorden die ze nog nooit eerder hadden gehoord, maar ze hoorden het ook op een manier die ze nog nooit eerder hadden gehoord!"
Met dank aan TransAudio Group, Inc.