.... Het volstaat om te zeggen dat er geen duidelijke objectieve reden is om te denken dat wanneer we een "studiomaster" met een hoge resolutie door een MQA-encoder halen, dit zou resulteren in meer getrouwe weergave dan het origineel. Immers, de oorspronkelijke bit-diepte van het signaal wordt verlaagd waarna het vervolgens wordt gedecodeerd en ge-upsampeld, middels een set zwakke reconstructiefilters.
En als er al objectieve verklaringen zijn voor hoe het geluid "beter" kan worden gemaakt, slaagt MQA naar mijn mening er duidelijk niet in om hun daarbij toegepaste technologie overtuigend uit te leggen. Ondanks de pogingen die zij doen middels twijfelachtige tabellen, grafieken en impulsresponsdiagrammen. .....
..... Stel dat MQA een periode van relatief succes doormaakt en je een bibliotheek met MQA gecodeerde albums koopt. Wat gebeurt er als MQA om een of andere reden failliet gaat? Zonder updates en nieuwe apparaten waarin de decoder is opgenomen kan jouw bibliotheek met "hoge resolutie" -bestanden in de toekomst mogelijk niet meer worden afgespeeld. Dit is een van de gevaren van "verweesde" DRM formaten. En wat te denken van een mogelijk toekomstig MQA 2.0 formaat met een "nog betere" kwaliteit die in de huidige apparaten niet volledig zijn te decoderen. Of als de fabrikant van jouw DAC niet in staat is bijgewerkte firmware aan te bieden ter ondersteuning van zo'n nieuw formaat. Wat dan? Koop je dan weer een ander apparaat dat de nieuwste "standaard" ondersteunt terwijl er altijd vrije en open opties beschikbaar waren ?! .....
..... Laten we wel zijn. De "weg" is al "goed geplaveid"; open, gratis, volwassen en robuust (bestandsindelingen). De huidige snelweg biedt al brede creativiteit en innovatie zonder grote licentiebelemmeringen, vooral voor kleinere bedrijven. Er zijn voldoende rijstroken om tegemoet te komen aan de behoeften van muziekliefhebbers, of ze nu blij zijn met MP3 of het met niet minder willen doen dan DSD256. Naar mijn mening is MQA een optionele afslag met weinig inhoud die langs een onzeker, schemerig, smal pad met tolhuisjes langs de hoofdweg leidt. Moeten we ons druk maken over deze omweg?
En tenslotte, vergeet niet dat de muziekindustrie ongelijk kan hebben, audiofiele tijdschriften kunnen ongelijk hebben, als individu kan ik het bij het verkeerde eind hebben. Maar de consument heeft altijd gelijk - en dat is precies waarom "wij" het voor het zeggen moeten hebben.
Lees het hele artikel