De Lynx Aurora bleek een sterke speler. Klankmatig bevond hij zich aan de bovenkant van de markt. Het is opmerkelijk te noemen dat de Aurora zich daar, na zoveel jaar nog altijd bevindt. Dat doet naar onze mening alleen de Prism Sound ADA-X hem na.
Bovendien kostte een Aurora 16 (16 analoog I/O + 16 AES I/O) slechts de helft van de toen populaire Apogee AD16X/DA16X combinatie. Al snel werd de Aurora een "No Brainer". Ze vlogen als warme broodjes over de toonbank. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we tot op heden zo'n 400 Aurora's hebben verkocht. Een echt succes dus.
Vandaag de dag is de markt voor multi-channel converters kleiner dan toen en is het aantal aanbieders juist toegenomen. Dat wil zeggen, er zijn niet alleen merken bijgekomen, ook merken die destijds al meededen, produceren nu beter klinkende producten.
En nu is er dan de Aurora (n). De "n" staat voor "next level". Een trap omhoog, aldus Lynx. Maar waar kunnen we deze converter positioneren? Zowel klankmatig als functioneel gezien. Die vraag heeft ons bezig gehouden tot het moment dat we ons eerste exemplaar binnenkregen en we eindelijk konden gaan testen.
Eigenlijk had Lynx geen keus. Aan de onderkant van de markt hebben ze niets te zoeken. In het middensegment is het al veel te druk. Bovendien wordt de opvolger van de Aurora "Classic" geacht een aanmerkelijke verbetering van z'n voorganger te zijn. Dus moest de nieuwe Lynx Aurora (n) wel aan de bovenkant van de markt uitkomen. Dat betekent dat hij zich moet kunnen meten met converters als DAD AX32/AVID MTRX en Prism Sound. Je begrijpt hoe gespannen onze verwachtingen waren met dit in het achterhoofd.
En?
Onze bevindingen zijn doorgaans (maar niet altijd) een voorbode van wat de klant ervan gaat vinden. We luisteren zeer serieus en gebruiken daarbij een relatief eenvoudige, maar doeltreffende methode om de kwaliteiten van een converter te beoordelen.
Wij vinden de Lynx Aurora (n) klankmatig een fantastisch product. In vergelijkingen met bekende multi-channel converters, ook de hoger geprijsde komt de Aurora (n) wat ons betreft even goed, zo niet beter uit de bus. Nogmaals, dat vinden wij. Wij zijn de importeur, dus stel dit oordeel gerust ter discussie. Maar zoals dat met de Aurora Classic ging, verwachten we dat een luistertest je zal overtuigen.
En verder?
Nog een paar zaken die de prijs/prestatieverhouding van de Aurora (n) verder verhogen:
- Modulaire I/O opbouw. Stap in met bijvoorbeeld 8 I/O's en breidt uit tot 32 I/O's
- LM-PRE4 4-kanaals microfoon uitbreiding (max. 8 pre-amps)
- Een LCD kleuren display die zich aanpast aan de I/O configuratie.
- Verlichte toetsen vereenvoudigen de bediening (handig bij live opnames).
- Nieuwe interne precisie Word Clock met standaard 3 BNC clock outputs.
- Een LT slot (net als de Classic) voor USB, Thunderbolt, Dante of Pro Tools HD.
- Twee, apart regelbare hoofdtelefoonuitgangen.
- Een Micro SD slot waarmee je, stand alone, maximaal 32 kanalen tegelijk kunt opnemen.
- Geen fan. De Aurora (n) wordt desondanks minder warm dat de Classic.
Geen cons?
Jawel.
- Wij hadden graag een 2U hoge behuizing gezien waar meerdere LT-cards in kunnen zodat de Aurora (n) ook te gebruiken zou zijn als format converter.
- Je kunt geen AES kaarten gebruiken als je een 32/32 configuratie hebt omdat dan alle slots bezet zijn. Maar ja, 32 I/O in een 1U behuizing met die kwaliteit. Misschien willen we teveel.
- I/O card zijn niet zelf te monteren (althans, dat raden we niet aan). Maar wij doen het graag voor je.
Is het tijd voor een flinke converterstap omhoog? Kom dan gerust eens luisteren.
Ulmt van der Linden