Eigenaar, Geert van Gaalen:
" Onze vijf studio's en drie writing-rooms zijn voorzien van DynAudio BM15 afluistering. Deze ruimtes hebben recentelijk een electro-akoestische finishing touch gekregen met Sonar Works Reference 4 software. In Studio 1 ontstond echter de behoefte om ook in 5.1 en hoger te kunnen afluisteren. Het idee was om door in te grijpen in het frequentiespectrum en tijddomein, het geluidbeeld op de sweetspot te verbeteren. Liefst in combinatie met een high end Monitor Controller. Het was de wens dat deze controler naadloos integreert in de huidige AVID ProTools HDX-opstelling en kan omgaan met meerkanaals Dolby Atmos, Auro-3D en Ambisonics.
Na 18 jaar met veel plezier te hebben gewerkt met DynAudio BM15 raakte ik toch erg benieuwd naar de laatste ontwikkelingen en verbeteringen op het gebied van luidsprekerontwerp. De akoestiek in alle ruimtes was vanaf de start bewust doordacht ontworpen en gebouwd door Hans Koomans. Maar de beschikbare ruimte was destijds toch een beperking wat onvermijdelijk leidde tot een compromis in de laagweergave. De keus was toen: Of de halve ruimte volbouwen met basstraps of je klanten comfortabel de ruimte geven... En dan kies ik natuurlijk toch voor mijn klanten!
Op aanraden van Ulmt van der Linden van Helios heb ik daarom een luistertest in Studio 1 georganiseerd, waarbij de laatste ontwikkelingen op speaker design en akoestiekcorrectie de revue passeerden. De geteste luidsprekermerken op basis van DSP-technologie waren KiiThree, Dutch & Dutch 8C en Genelec 8350. Van Helios ontvingen we een Trinnov D-MON|6 Room Optimizer en een paar ATC SCM50A SL Pro. Om uiteindelijk een weloverwogen keuze te kunnen maken hebben we een maand lang gemeten, afgeregeld, geluisterd en vergeleken.
De Genelec 8350's hebben een eigen room-optimisation. Die werkt prima maar de speakers hadden voor onze ruimte net iets te weinig headroom (voor die momentjes dat je even lekker wil knallen...). De Dutch & Dutch 8C en KiiThree bieden beiden een eigen variant op een uitstekend werkende DSP-gebaseerde (cardioid) designfilosofie, die de invloed van de ruimte op afluistering in de "sweetspot" zo goed als opheft. Beide designs klinken fantastisch en het cardioid ontwerp werkt zeer overtuigend! De ATC SCM50A SL Pro, viel op door een waanzinnig mooie hoogweergave en een heel gedefinieerd midden maar bleek een tikje te groot voor onze ruimte en iets te kostbaar om een meerkanaals-opstelling mee te bouwen.
De grootste verrassing was echter de Trinnov D-MON. Ongelooflijk wat deze processor doet voor onze oude vertrouwde DynAudio BM15 5.1 set met BX30 subwoofer! Met Trinnov's DSP-gebaseerde Room Optimisation processor is het mogelijk correcties aan te brengen in het frequentie- en tijddomein (phase alignment). Waar voorheen de sub een soort ongecontroleerde boombox was, die overmatig laag de ruimte in slingerde, zorgde de Trinnov-correctie voor een naadloze integratie met de BM15's. Zowel in 2.1 als in 5.1. Ik heb in 18 jaar mijn DynAudio's nog nooit zo mooi gedefinieerd gehoord! Ze kunnen ineens met gemak de strijd aan met luidsprekers die het 5-voudige kosten.
Waar in 2.0 de BM15's wat headroom missen als het even wat harder moet, zorgt de Trinnov in 2.1 setting voor een naadloos gekalibreerde extensie in het laag. Omdat ze het diepste laag aan de sub kunnen overlaten, krijgen de BM15's ineens een ruime headroom.
De Trinnov roomcorrectie werkt echt subliem. Na wat geschuif in de opstelling en enkele nieuwe metingen met Trinnov's eigen 3D-meetmicrofoon, hadden we in no-time een 5.1-set die binnen een marge van slechts 1dB een kaarsrechte frequentiekarakteristiek kreeg vanaf 30 Hz! En passant worden fasecorrecties tussen speakers onderling en op de cross-overfrequenties tussen tweeter en mid/bass-driver gecorrigeerd en de invloed van de ruimte opgelost.
De Trinnov D-MON EuCon-compatible en kan daardoor een AVID XMon vervangen. De D-MON fungeert perfect als uitbreidbare monitorcontroller in onze ProTools-HDX-omgeving. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Trinnov D-Mon|12 om uitte kunnen breiden naar Dolby Atmos, Auro-3D, Ambisonics of naar andere meerkanaals-toepassingen.
Inmiddels werk ik er ruim een maand met veel plezier met de D-MON. Mijn 5.1 mixen blijken perfect te vertalen naar bijvoorbeeld de bioscoopfluistering bij Cinemeta waar we met regelmaat de mastering voor bioscoopcommercials en film doen.
Enige nadeel, de sound van mijn oude set-up heeft zo'n enorme upgrade gehad, dat ik nu helemaal de studio niet meer ben uit te slaan. Simpelweg omdat muziek beluisteren en het herontdekken van een superstrak gedefinieerd laag en balans nu een waar genot is!".